על החשיבות הגוברת של עריכת הסכם מייסדים בעולם הסטרטאפים

 

תעשיית ההיי-טק הישראלית מצויה בפריחה אדירה כבר עשורים וחברות סטרטאפ חדשות נפתחות בה בקצב הולך וגובר. עם זאת, מאחורי השגשוג והעוצמה של הסטרטאפ ניישן, רוחשים לא מעט סכסוכים. כולנו שמענו יותר מפעם על חברות שהתחילו מיוזמה מרגשת של כמה חברים והסתיימה בתאגיד בינלאומי עצום המתנהל בבתי המשפט במשך שנים. מפייסבוק ועד אפל, הלקח תמיד חוזר על עצמו, כדי להבטיח שהמשך הדרך תתנהל בצורה חלקה והוגנת, חשוב להסדיר ולעגן את כל ההבנות בין מייסדי הסטרטאפ כבר בשלבים הראשוניים ביותר. עריכת הסכם מייסדים בליווי עורך דין המתמחה בעולם הסטרטאפים עשויה למנוע עוגמת נפש רבה בהמשך ותמנע מהיוזמה שבנית בכישרון רב להיפגע מסכסוכים ואינטריגות שניתן לקטוע בעודן באיבן.

מהו הסכם מייסדים?

הסכם מייסדים הוא חוזה משפטי מחייב המסדיר את היחסים בין שותפים עסקיים בפרויקט חדש. הסכם המייסדים כולל הבנות סביב נושאים רבים וביניהם ניתן למנות:

  • חלוקת תפקידים ותחומי אחריות בין כל מייסדי החברה והסדרת תנאי העסקתם
  • מנגנון חלוקת המניות ונכסי החברה במקרה של עזיבת אחד המייסדים
  • הסדרת הבעלות על הקניין הרוחני. יוגדר מי מחזיק בפטנטים ובזכויות היוצרים והאם בכוונת החברה להעבירם לידי צדדים שלישיים.
  • הסדרת כלל זכויות בעלי המניות כמו הגנת אנטי דילול, זכות סירוב ראשונה וכו’
  • אופן חלוקת שווי החברה בין המייסדים במקרה של פירוק חברה
  • אופן מינוי הדירקטורים ובעלי התפקידים בחברה – ממנהל הכספים ועד למנכ”ל
  • הקריטריונים לקבלת רוב בחברה. האם יידרש רוב מיוחד להחלטות מסוימות, באיזה אופן וכו’
  • הגדרת מנגנונים ליישוב סכסוכים כמו גישור ובוררות על מנת למנוע הליכים משפטיים בזבזניים
  • חיסיון ואי תחרות – סעיפים שנועדו למנוע העברת מידע לגורמים חיצוניים ובלתי רצויים וכן למנוע מהמייסדים להתחרות בפעילות החברה.

מדוע עריכת הסכם מייסדים כה חשובה

הסכם מייסדים הוא אמנם לא מחייב על פי חוק, אך הוא חיוני לבניית מערכת יחסים עסקית בריאה עם המייסדים השותפים שלך, מכיוון שהוא מספק את התשתית לכל ההתנהלות ההדדית שלכם ומכסה טווח רחב של תרחישים שעשויים לעלות בהמשך. כדי להבטיח שהוא אכן ישרת את כל האינטרסים שלך, חשוב להיוועץ בעורך דין בעל ניסיון בליווי חברות בתחום שלך. עורך הדין יוכל לסייע לך לצפות סיטואציות ולספק להן מענה מבעוד מועד בהסכם המייסדים.  זוהי הזדמנות חשובה לנהל שיח פתוח על עתיד החברה שבדרך ולהתוות את המסלול לקראת פיתוחה.

עריכת הסכם המייסדים מקרבת אותך צעד אחד קדימה אל ניהול מקצועי של היוזמה החדשה שלך ומאפשרת לך לקדם רווח, צמיחה וסביבה ארגונית בריאה ויציבה. כשהכול מעוגן במסמך משפטי מחייב, ישנה הבנה אודות המסלול אליו צועדת החברה ואין עוד כל צורך להניח מראש שכולנו מאמינים באותה הדרך ובאותה המטרה. כשהתשתית למערכות היחסים העסקיות יציבה ובריאה, הדרך שלך אל שותפות אמינה וחזקה בטוחה. על ידי עבודה משותפת והתייעצות עם אנשי המקצוע הנכונים, יהיה באפשרותך לבנות מערכת יחסים עסקית משמעותית ובריאה. עורך הדין שלך הוא מורה דרך חשוב וחיוני בדרך לבניית המדיניות המשפטית והסכם המייסדים הוא בהחלט חלק בלתי נפרד מכך.

עורך הדין תמיר לוי מלווה חברות סטרטאפ במשך שנים ומסייע להן לבנות את היסודות המשפטיים היציבים שיאפשרו להן לשאוף ליעדים הגבוהים ביותר בידיעה שהקרקע תחת רגליהם מאפשרת זאת. רוצה להתחיל לתכנן את עתיד החברה שלך במבט ארוך טווח ובמקצועיות בלתי מתפשרת? כל שנותר לך לעשות הוא רק להשאיר פרטים באתר ונשמח לעזור לך בכל הנדרש.

נשמח לשמוע ממך

צוות המשרד זמין עבורך בכל עת וישמח לסייע לך בכל הנדרש. לקבלת מענה על כל שאלה, לתיאום שיחת ייעוץ וכדי להתחיל לרתום את כל הערך המוסף של משרדנו אל הצמיחה של הארגון שלך, ניתן לפנות אלינו כעת.

Call us 24/7

לשליחת בקשה

    פנו אלינו

      Contact us